Tartuntavaara

Tartuntavaara

Tartuntavaara on liveroolipeli yhteiskuntaluokista, elämänkohtaloista ja niiden kohtaamisesta kriisin keskellä.

“Puhtaus ennen kaikkea.”

Peli pelattiin ensimmäisen kerran 19. – 21.5.2017 Espoossa.
Toinen pelautus pelataan 5. – 7.1.2018 Espoossa.
Peliin hakeminen on auki.

“Katsokaa nyt noita aatelisia,
todennäköisesti kuolisivat ilman Kantajia ja Koneistajia.”

Pelin pääpaino on sosiaalisten rakenteiden ja valtasuhteiden tarkastelussa.

“Mitä minä enää Koneistajana teen, kun kaikki on automatisoitu.
Millä minä itseni Joutoväessä elätän?”

Teemoja: luokkayhteiskunta, valta, sosiaalisuus, uskonto, rakenteet, eriarvoisuus, puhtaus, sairaus, tartuntavaara, sukupuolettomuus.

“Muista varoa Aatelisia ja olla koskematta heihin.
He ovat kovin tarkkoja Puhtaudestaan.”

Pelin yhteiskunnassa ei tunneta sukupuolia, sillä halusimme haastaa itsemme kirjoittamaan sukupuolineutraaleja hahmoja ilman valmiiksi sukupuolen mukaan tulevia oletuksia. Haluamme myös tarjota pelaajalle mahdollisuuden haastaa itseään omissa oletuksissaan. Pelin tarkoitus ei siis suinkaan ole keskittyä sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen, vaan tutkia mitä tapahtuu, jos nämä elementit pyritään pitämään poissa.

“Uskollisesti yhdessä.”

Hahmot ovat olleet juhlistamassa automaattisen lentojärjestelmän käyttöönottoa kukin omista syistään. Pelin alussa hahmot on evakuoitu kotimatkalla olleesta avaruuslaivasta pienelle kuljetusalukselle. Heille on ilmoitettu, että alus on evakuoitu, mutta tarkempaa infoa asiasta ei ole annettu. Kuljetusaluksessa on noin kolmekymmentä henkilöä, jotka ovat valikoituneet suhteellisen satunnaisesti, mutta yhdessä matkustaneita ryhmiä kunnioittaen. Tuttuja kasvoja näkyy joukossa itse kullekin. Radiopuhelimista kuuluu sekalaisia käskyjä ja joku saattaa kuulla sanan tartuntavaara.

“Arvon Vanhempi, nyt on pakko mennä.”

Facebook event: https://www.facebook.com/events/1131425676959548/

Ensimmäisestä pelautuksesta sanottua:

Ensimmäistä kertaa 20 -vuotisen larp uran aikana ei tarvinnut teeskennellä itkua vaan se tuli oikeasti tunteella.”

“Pelin tahti oli ihanan hidas: Oli aikaa tarttua jokaiseen tunteeseen ja pelata se huolella läpi. “

“Aikataulutus oli todella onnistunut, sopivan hidastempoinen ja rauhallinen, jotta draamaa pystyi rakentamaan painostavan verkkaiseen tahtiin.”